הסבר על בהירות וניגודיות בטלוויזיה

שמור במועדפים

הסבר קצר על תאורת OLED, בהירות המסך וניגודיות מסך.

תאורה OLED

את תאורת ה-OLED ניתן להגדיר  דרך מסך ההגדרות (לחיצה ממשוכת על כפתור ההגדרות בשלט הרחוק) -> מעבר למסך הגדרות מצב תמונה -> תאורה OLED.
הגדרת תאורת ה-OLED היא למעשה מגדירה את עוצמת נורות הלדים (דיודה פולטת אור) במסך,
ככל שהעוצמה גבוהה כך עוצמת הארה של הלדים תהיה חזקה יותר, מה נותן יותר פרטים, צבעים וחדות לתמונה. מצד שני, הגברת עוצמת הלדים (בדגמי OLED) למקסימום יכולה לגרום לצריבת המסך שכאשר נמצאים אובייקטים סטטים (כמו לוגו או פס חדשות) לזמן ממושך על המסך.
במידה שבכל זאת הגדרתם את עוצמת ה-OLED למקסימום יש לוודא שאין בווידיאו המוצג אובייקטים סטטים ושהשומר מסך עובד בזמן שהתמונה עומדת, כמו כן מומלץ להגיד את המערכת לחיסון באנרגיה בטלוויזיה (Energy Saving), רצוי להגדיר על מצב אוטומט (Auto). עם זאת חשוב לציין שבדגמי OLED החדשים 2019 ומעולה יש המון מנגנוני הגנה למסך כך שיהיה ממש קשה להרוס את הפאנל.

בדגמי WebOS 6 ומעלה:

הגדרת בהירות מסך

את הגדרת הבהירות (Contrast) ניתן לשנות דרך מסך ההגדרות (לחיצה ממשוכת על כפתור ההגדרות בשלט הרחוק) -> מעבר למסך הגדרות מצב תמונה -> בהירות.
הבהירות בטלוויזיה נמדדת על ידי נתון cd/m2 (באנגלית candela per square metre) שזה למעשה רמת עוצמת התאורה של נר במטר ריבועי. לדוגמא נתון של 100 cd/m2 מציין את עוצמת הארת המסך כשל 100 נרות בשטח של מטר ריבועי אחד. לכן, ככל שעוצמת ההארה של המסך גבוהה יותר כך התמונה תהיה בהירה יותר.
מומלץ להגדיר את עוצמת הבהירות בטלוויזיה על 50 (אפשר גם +5 או -5) שימו לב שיותר מדי עוצמת הארה יגרום לבהירות יתר שזה אומר לבן במקומות שלא צריכים להיות בתמונה, מה שהורס את חווית הצפייה. ופחות מדי יגרום להיעלמות של אובייקטים ופרטים בתמונה. לכן בדרך כלל האיזון הוא באמצע.

בדגמי WebOS 6 ומעלה:

הגדרת ניגודיות מסך

את הגדרת הניגודיות (Contrast) ניתן לשנות דרך מסך ההגדרות (לחיצה ממשוכת על כפתור ההגדרות בשלט הרחוק) -> מעבר למסך הגדרות מצב תמונה -> ניגודיות.
הניגודיות במסך היא ההבדל בין חלקים הכהים לבהירים בתמונה. לדוגמא: מסך בעל יחס ניגודיות של 1:1000 יכול להציג תמונה בהירה פי 1000 מהחלק הכהה.
טלוויזיות עם ניגודיות גבוהה מאפשרים לקבל תמונה עם צבעים חזקים ומדויקים, מצב שני חשוב לציין שהגדרה מקסימלית של עוצמת הניגודיות יכולה גם לגרום “לשריפה” של פרטי התמונה על המסך (כמו רקע, שמים וכדו’) בגלל חוזק הלבן המוצג ולכן רצוי להגדיר את הגדרת הניגודיות עד ל-90 ברוב המסכים.

מנגנון ABL

ABL הגבלת בהירות אוטומטית (Automatic Backlight Limiter) היא תכונה המעמעמת את התאורה בטלוויזיה, פעולה זו מפועלת כדי למנוע נזק כאשר הטלוויזיה במצב מאוד בהיר על פני כמות גדולה של שטח, מה שיכול לגרום לנזק לפאנל לאורך זמן ואז נכנס מנגנון ה-ABL ומוריד את התאורה כך שלא יגרם נזק.
תכונה זו קיימת בטלוויזיות המציגות תמונה בהירה במיוחד LED ובמסכי OLED.
למידע נוסף של ABL לחצו כאן.

מנגנון עמעום מקומי

על מנת להציג תמונה על המסך שתהיה בהירה, ברורה עם פרטים וצבעים צריך תאורה ובמסכי LED של LG ישנם שני סוגים Edge ו-Full Array, לחצו כאן ללמוד על מערך התאורה בטלוויזיות LED.


 

דילוג לתוכן