צריבה במסכי OLED המדריך המלא

שמור במועדפים

כולנו מסכימים שהאיכות במסכי OLED היא הטובה שקיימת היום, השחור המושלם שעושה צבעים אמיתיים וכל כך יפים, קונטרסט ועומק שדה מושלמים, פשוט תענוג בכל פעם המחדש שצופים בטלוויזיה בטכנולוגיה המתקדמת OLED שמאפשרת לנו ב-SDR וגם HDR ליהנות תמונה מושלמת!
וכמו שרכב יוקרה מצריך טיפול מיוחד ורגישות, כך גם מסכי ה-OLED היקרים, לכן יש לנהוג בהם בזהירות ובכך תהינו מהם שנים רבות.

צריבה

במסכי OLED כל פיקסל מואר בנפרד, מה שנותן לנו שחור מושלם לצבעים חיים מרשימים ומדויקים מאוד, לטכנולוגיה הזאת יש בהחלט היתרונות בולטים אבל יש גם חיסרון שצריך להתחשב בו ולקחת אותו בחשבון:
אסור להשאיר אובייקט או תמונה סטטית (לא זזה) לאורך זמן, מחשש לצריבה.
חשוב לסייג שלא בכל המסכים זה קורה וזה תלוי בפאנל שיוצא מהמפעל, לא נדע מי החזק יותר ומי החלש ולכן צריך להיזהר בכל מקרה.

ככה נראת צריבה על תמונה:

צריבה במסכי OLED נגרמת כאשר יש אובייקט אחד או יותר (בדרך כלל אובייקט בוהק) שלא משתנה לאורך זמן על המסך, בפועל זה גורם לנורות באזור הזה להיחלש לעומת שאר התאורה במסך, זה נראה כמו כתמים שחורים.
לכן, במסכי OLED כמו במסכי פלאזמה אסור להשאיר תמונה בודדת לאורך זמן מחשש שהיא תיצרב.

על מנת לשמור על מסך שלכם תקין לאורך שנים יש להיות מודעים לחולשה זו, מסך ה-OLED הוא מסך יקר וצריך להתנהג אליו בהתאם.

ערוצי החדשות

מצד אחד, לא מומלץ להשתמש במסכי OLED לצפייה בערוצי חדשות שבהם יש בר/סרגל מידע בעיקר אם הוא אדום בוהק שלא משתנה או בערוץ עם לוגו חזק ובוהק (אדום) לאורך זמן ובאופן קבוע.

מצד שני, זה גם לא כל כך נורא, כי רוב ערוצים החדשות עוברים לפרסומות ואז הפיקסלים במסך מתרעננים.
כמובן שאם זה ערוץ ללא פרסומות או מעברים אז רצוי להחליף לערוץ אחר כל כמה זמן (20 דקות) וזאת על מנת לרענן את הפיקסלים.


לוגו חזק

כל אובייקט קטן כגדול ללא תזוזה שיישאר זמן ארוך על המסך יכול לגרום לצריבה.
יש לוגואים של ערוצים מסוימים שיכולים לאורך זמן לגרום לצריבה, לדוגמה: הלוגו האדום של ערוץ דיסני ג’וניור גרם בעבר לצריבה מסוכנת שלא תרד בצפייה לאורך זמן (בדגמים הישנים).


בתמונה זו ניתן לראות את הלוגו צרוב על רקע מסך צבע ורוד

עדכון: לאחר בקשות של צופי הערוץ ושלנו לערוץ דיסני ג’וניור, הם שינו את הלוגו מאדום בוהק לצהוב, כך שהמצב תקין עכשיו בערוץ זה.


לוגו תקין!

בדרך כלל לוגואים או בר עדכונים של ערוצים כמו ערוץ 11, 12, 13, 14 מתחלפים בזמן הפרסומות או מעברונים כך שתמיד יש רענון של פקסלים, בנוסף לזה יש גם את מנגנון איתור הלוגואים של הטלוויזיה שמונע צריבה במקרה כזה.

זה נכון לרוב המקרים ובטח לדגמים החדשים, אבל חשוב לציין שהסיכוי לצריבה בעניין זה גדול יותר בדגמים הישנים (2020 ומטה) ולכן בדגמים הישנים צריך להיזהר מאוד מצריבה של לוגו על המסך, כבר היו צריבות של ערוץ 14 שהרוב אדום בעיצוב שלהם.

דוגמה לוגו מערוצי החדשות:





במקרה של צריבה תמידית יש להפעיל את האחריות, להתקשר ליבואן ולקבל פתרון לבעיה, היבואן בודק כל עניין לגופו ונותן את הפתרון הכי טוב ללקוח.


צריבה זמנית

כשיש בהירות גבוהה בטלוויזיה יכולה להיות צריבה קלה במעבר בין התמונות, אל דאגה זה זמני של כמה שניות בלבד


לחצו על התמונה להגדלה

רוב הצריבות הם קלות ונעלמות (זמנית) לאחר זמן קצר של שימוש בטלוויזיה, זה תלוי בצבע ובהירות המסך, כמה שהצבע חזק יותר (כמו אדום) וכמה שהגדרת הבהירות של המסך גבוהה כך זה תבחינו בזה יותר.

במידה והצריבה נשארת יש לבצע רענון פקסלים – מנגנון הניקוי/רענן פיקסלים יכול עזור אבל ברמה של צריבה קלה בלבד. הסבר מלא בהמשך למדריך.


צריבה זמנית – נעלמת לבד.

האם הדגמים החדשים נצרבים?

בדגמים החדשים של מסכי ה-OLED (למעשה מדגמי 2020 ומעלה), שופרה מערכת ההגנה לצריבות באופן דרמתי, הוסיפו מנגנוני הגנה מתקדמים, כמו החשכת מסך זיהוי של תמונה סטטית, כיבוי המסך במצב שינה (כשאין חיבור/אות), שומר מסך כשאין אות, הזזת התמונה כולה במסך מלא (לא מורגש למשתמש), איתור לוגו או אובייקט סטטי על התמונה והפחתת התאורה באיזור שלו, וכמובן הפאנל OLED שופר למניעת צריבות.
כך שלמעשה יהיה למשתמש ממש קשה להרוס את המסך עם צריבה, כמו מקרים נדירים שהשארתם את המסך עובד שעות ארוכות על אובייקט סטטי או שהפאנל מגיע לא תקין מהמפעל (נדיר אבל אפשרי).

תוסיפו לזה את 3 שנות האחריות עם אפשרות להרחבה לעוד 3 שנים (בתשלום) שזה סה”כ: 6 שנות אחריות מהיבואן הרשמי ח.י ואתם יכולים לישון בשקט וליהנות מהתמונה הטובה בעולם במסכי הטלוויזיה!

בדגמי 2023 יש לכם 5 שנים אחריות על הפאנל על דגם OLED G5, ללא תוספת תשלום!


באתר RTING אפשר ללמוד שמצב נוסף שיכול לגרום לצריבה מהירה יחסית וזה שהפאנל הגיע לא תקין מהמפעל. 

הגדרות תמונה בטלוויזיה

במקרה של בעיה עם גוון צבע על כל המסך (שנראה כמו צריבה), זה יכול להיות בעיה בפאנל אבל גם זה יכולה להיות בעיה קלה של הגדרות תמונה, לכן צריך לבדוק ולשלול בעיית הגדרות/תוכנה.

במסך ההגדרות של הטלוויזיה בתפריט תמונה -> צבע -> יש לכם את האפשרות “גוונים”, הגדרה זו באופן כללי אמורה להיות על 0, כל שינוי בהגדרה זו תשנה את הצבעים בתמונה.

כמו כן, ניתן לבצע איפוס להגדרות יצרן (מחיקה של כל הגדרות התמונה והאפליקציות בטלוויזיה), ובכך לשלול לגמרי בעיית תוכנה/הגדרות.


איך לשמור על המסך תקין

  1. אין להציג על המסך תמונות סטטיות או אובייקטים שלא זזים לארוך זמן כמו שולחן עבודה של מחשב בחיבור למחשב PC, ערוצי חדשות עם פס חדשות סטטי ואדום, ערוצים עם לוגו חזק בצע בוהק כמו אדום וכדו׳.
  2. אם אתם בכל זאת צופים בערוץ עם אובייקטים סטטיים על המסך (כמו בר/סרגל חדשות, לוגו בוהק וכדו’) תשנו את הערוץ לאחר כמה דקות (חצי שעה) על מנת לרענן את הפיקסלים.
  3. אם מקור השידור שלכם הוא סטרימר, ממיר בלו-ריי, קונסולה, מחשב וכדו’ באחריותכם לדאוג שיהיה שומר מסך מופעל (3 דקות גג) במכשיר החיצוני.
  4. מומלץ להגדיר את עוצמת הארה של מסך OLED בשידורי SDR (שידור רגיל כמו מסלקום טי וי, עידן פלוס ותוכן HD רגיל) לא לרמה הכי גבוהה.
  5. יש לוודא שמנגנוני ההגנה פועלים: הזזת מסך פועל ובהירות הלוגו (כברירת מחדל הם עובדים).
    בדקו לפי ההוראות הבאות:

מנגנון הזזת מסך

מנגנון הזזת מסך פעול כברירת מחדל בכל טלוויזיה חדשה, למרות זאת מומלץ לוודא שהוא אכן פעיל:

בדגמי 2020 ומטה:

    1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה.
    2. יש לבחור בתפריט: “תמונה”.
    3. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”.
    4. יש להפעיל את הגדרת: “הזזת מסך”.

בדגמי 2021 ומעלה:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה.
  2. יש לבחור בתפריט: “תמיכה” בדגמי 2021 ובדגמי 2022 יש לבחור בתפריט: “כללי”.
  3. יש לבחור באפשרות: “טיפול OLED”
  4. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  5. יש להפעיל את הגדרת: “תזוזת התצוגה”.

מנגנון כוונון בהירות הלוגו

מנגנון בהירות הלוגו מסך פעול כברירת מחדל בכל טלוויזיה חדשה, למרות זאת מומלץ לוודא שהוא אכן פעיל:

בדגמי 2021 ומעלה:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה (לחיצה ארוכה על כפתור גלגל השיניים בשלט הרחוק).
  2. יש לבחור בתפריט: “תמיכה” בדגמי 2021 ובדגמי 2022 יש לבחור בתפריט: “כללי”.
  3. יש לבחור באפשרות: “טיפול OLED”.
  4. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  5. יש לבחור באפשרות: “כוונון בהירות הלוגו”.
  6. יש לכוון את בהירות לוגו: “נמוכה” (ברירת מחדל) או למי שרוצה להחמיר “גבוהה” (יורד מעט באזור הלוגו את בהירות המסך).

בדגמי 2016-2020:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה (לחיצה ארוכה על כפתור גלגל השיניים בשלט הרחוק).
  2. יש לבחור בתפריט: “תמונה”
  3. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  4. יש לכוון את בהירות לוגו: “נמוכה” (ברירת מחדל) או למי שרוצה להחמיר “גבוהה” (יורד מעט באזור הלוגו את בהירות המסך).

הסבר על מנגנון בהירות לוגו: 💡

בשני המצבים המנגנון יזהה לוגו, בר מידע או כל אובייקט קטן וגם ארוך סטטי על המסך וינמיך לו את האור ולאפשרות זו יש שני מצבים:

  • מצב נמוכה – Low (ברירת מחדל) = הנמכה קלה של האור על האובייקט. זה יורד מאט את האור ואת הצבעים שעל האובייקט הסטטי (כמו לוגו).
  • מצב גובהה – High = הנמכת תאורה רצינית (שזה להוריד אור וצבעים) על אותו אובייקט סטטי.
    יש אנשים שרגישים ויראו את זה ולכן במצב High זה יפריע להם לתמונה, במקרה הזה יש לשים על Low.

איך בודקים אם יש לי צריבה במסך?

  1. יש להיכנס לאפליקציה YouTube בטלוויזיה.
  2. יש לחפש את שם הסרטוני בדיקה:
  3. כשהסרטן מוצג על המסך OLED שלכם יש לבדוק כל צבע בנפרד (אדום, ירוק, כחול, ורוד…) ותראו אם יש לכם כתמים על המסך באחד או יותר מהצבעים.
  4. במקרה ויש לכם, יש להריץ את מנגנון “רענון פקסלים” בטלוויזיה (עברו לסעיף רענון “פקסלים”),
    שימו לב שפעולה הזאת לוקחת זמן (שעה ויותר).
  5. לאחר מכן חזרו על בדיקת הצבעים (מ-YouTube סעיף 1) ואם הבעיה עדיין קיימת נסו שוב את רענון פיקסלים מספר פעמים.

ככה נראת צריבה:


רענון פיקסלים:

פעולה זו נקראת גם “ניקוי פיקסלים” או “הפחתת רעש הפאנל” (תלוי בדגם של הטלוויזיה שלכם).
פעולה זו מתבצעת אוטומטי ואין צורך להריץ אותה אלא רק רק אם יש חשש לצריבה (זמנית, קבועה, פיקסל תקוע או לבעיית תאורה חלשה).

רענון אוטומטי
כשתראו את ההודעה הזו על המסך, זה אומר שהגיע הזמן לעשות רענון פיקסלים למסך, זה לוקח זמן ולכן עדיף לעשות את זה בלילה.

מתי כן צריך להריץ את ניקוי פיקסלים?
במידה והתגלתה אצלכם במסך צריבה זמנית, צריבה קבועה, פיקסל תקוע או בעיה של בהירות – רק אז רצוי להפעיל ידני רענון הפיקסלים, ורצוי לעשות את זה לפני הזמנת השירות, פעולה זו תרענן את הפאנל ותפחית את הצריבה. יש לבצע את זה רק כשראיתם בעיה ולא סתם.

להפעלה ניקוי פיקסלים יש לעבור למסך ההגדרות מלא בטלוויזיה ולפעול על פי השלבים הבאים:

בדגמי 2021 ומעלה:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה (לחיצה ארוכה על כפתור גלגל השיניים בשלט הרחוק).
  2. יש לבחור בתפריט: “כללי”.
  3. יש לבחור באפשרות: “טיפול OLED”.
  4. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  5. יש לבחור באפשרות: “ניקוי פיקסלים”.
  6. יש לקרוא טוב את ההוראות על המסך ולהפעלה מידית יש לבחור באפשרות: “התחל עכשיו” או “להתחיל כשהטלוויזיה כבויה”.
    שימו לב שפעולה זו לוקחת עד שעתיים ובזמן הזה אסור לגעת בטלוויזיה. יש לקרוא את ההוראות במסך זה לפני תחילת הפעולה.

בדגמי 2020 ומטה:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה (לחיצה ארוכה על כפתור גלגל השיניים בשלט הרחוק).
  2. יש לבחור בתפריט: “תמונה”
  3. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  4. יש לבחור באפשרות: “הפחת רעש של הלוח”
  5. יש לקרוא טוב את ההוראות על המסך, ויש לבחור להפעיל כשהטלוויזיה כבויה או התחל עכשיו.
    שימו לב שפעולה זו לוקחת עד שעתיים ובזמן הזה אסור לגעת בטלוויזיה. יש לקרוא את ההוראות במסך זה לפני תחילת הפעולה.

סיכום:

אם אין שיפור גם לאחר רענון/ניקוי פיקסלים אז יש לצלם את המסך עם הכתמים ולפנות לשירות ח.י להפעלת האחריות.


אחריות:

אחריות על מסך OLED היא לשלוש שנים בלבד, ללקוח יש אפשרות לבצע שדרוג לאחריות לעוד 3 שנים (סה”כ 6 שנים) במעמד ההתקנה (רצוי מאוד!).

היבואן בתקופת האחריות לוקח אחריות על בעיות מהסוג הזה (נכון ל-2022) ולכן במקרה שיש לכם צריבה צרו קשר עם היבואן באתר, בטלפון או בצ’ט באתר במידי.
רצוי להכין מראש תצלומים של הצריבה לפני פתיחת הקריאה. כל עניין יבדק לגופו על מנת לתת את הפתרון הכי טוב.

לאחר תקופת האחריות אפשר לקבל טיפול בתשלום – במקרה שאין לכם אחריות אתם עדיין יכול לפנות לשירות של היבואן לבדיקת המסך בתשלום (יש לברר את המחיר מול השירות), במרכז השירות יכולים להציע לכם החלפת פאנל בהנחה או מסך מדגם מתקדם יותר בעלות נמוכה. כל זאת למרות שהמסך לא באחריות… לכן גם אם המסך לא באחריות משתלם לכם לפנות לשירות.

💡 מידע נוסף על אחריות יבואן רשמי ניתן למצוא כאן.


אין לי אחריות:

במידה ואין לכם אחריות על מסך ה-OLED והוא נצרב, תוכלו לקבל הצעת מחיר מהיבואן הרשמי קבוצה ח.י להחלפת פאנל לחדש בבית הלקוח ויש לפעמים שניתן לקבל גם הצעת מחיר למסך חדש במחיר מיוחד.


טיפים לרכישת מסך OLED:

להלן כמה נקודות זהירות חשובות (דעתי האישית בלבד):

  1. לא מומלץ לקנות מסך OLED מתצוגה או משומש לפני בדיקה מקצועית שאין צריבות או בעיות בפאנל.
  2. יש לוודא שהמסך נרכש מהיבואן הרשמי קבוצת ח.י עם 3 שנות אחריות.
  3. יש לרכוש הובלה והתקנה רק מהיבואן הרשמי קבוצת ח.י, זאת על מנת לקבל אחריות גם על ההובלה וההתקנה של המוצר.
  4. בעת ההתקנה מומלץ (לא חובה) לבקש מהמתקין הרחבת האחריות לעוד 3 שנים (בתשלום) וליהנות משקט מעניין הצבירות או בעיות אחרות (אין אחריות על שבר!).

💡 רוצים ללמוד על איך לרכוש טלוויזיה חדשה ומה חשוב? כנסו למדריך הזה.

דילוג לתוכן