צריבה במסכי OLED – המידע המלא

כולנו מסכימים שהאיכות במסכי OLED היא הטובה שקיימת היום, השחור המושלם שעושה צבעים אמיתיים וכל כך יפים, פשוט תענוג בכל פעם המחדש שצופים בטלוויזיה הזאת ובטכנולוגיה המתקדמת הזאת.
וכמו שרכב יוקרה מצריך טיפול מיוחד כך גם מסכי ה-OLED היקרים, לכן יש לנהוג בהם בזהירות ובכך תהינו מהם שנים רבות.

במסכי OLED כל פיקסל מואר בנפרד, מה שנותן לנו שחור מושלם לצבעים חיים מרשימים ומדוייקים מאוד, לטכנולוגיה הזאת יש בהחלט היתרונות בולטים אבל יש גם חיסרון שצריך להתחשב בו ולקחת אותו בחשבון:
אסור להשאיר אובייקט או תמונה סטטית (לא זזה) לאורך זמן בגלל חשש מצריבה.
חשוב לסייג שלא בכל המסכים זה קורה וזה תלוי בפאנל שיוצא מהמפעל, לא נדע מי החזק יותר ומי החלש ולכן צריך להיזהר בכל מקרה.

צריבה במסכי OLED נגרמת כאשר יש אובייקט (בדרך כלל אובייקט בוהק) שלא משתנה לאורך זמן על המסך, בפועל זה גורם לנורות באיזור הזה להיחלש לעומת שאר התאורה במסך, זה נראה כמו כתמים שחורים.
לכן במסכי OLED כמו במסכי פלאזמה אסור להשאיר תמונה בודדת הרבה זמן מחשש לצריבה.

על מנת לשמור על מסך שלכם תקין לאורך שנים יש להיות מודעים לחולשה זו, מסך ה-OLED הוא מסך יקר וצריך להתנהג אליו בהתאם.
מה שאומר שאין להשתמש בו לצפייה בערוצי חדשות כמו CNN שבהם יש בר/סרגל מידע אדום חזק שלא משתנה או בערוץ עם לוגו חזק ובוהק (אדום) לאורך זמן ובאופן קבוע.
אם בכל זאת אתם צופים בערוץ כזה אז יש לדאוג שלא לצפות בתאורת מסך מלאה ולהחליף לערוץ אחר כל כמה זמן (20 דקות) וזאת על מנת לרענן את הפיקסלים.

למעשה כל אובייקט (קטן או גדול) ללא תזוזה שישאר זמן ארוך על המסך יכול לגרום לצריבה.
רוב הצריבות הקלות עוברות לאחר זמן קצר, זה תלוי בצבע ובהירות המסך, כמה שהצבע חזק יותר (כמו אדום) וכמה שהגדרת המבהירות של המסך גבוהה כך יותר נזק יכול להיגרם למסך וזה ישאר יותר זמן צרוב על המסך עד שיעלם או שלא.

כמו כן, יש לוגואים של ערוצים מסויימים שיכולים לגרום לצריבה זאת למרות המנגנון הזזת מסך של LG למניעת צריבה. לדוגמא: הלוגו האדום של ערוץ דיסני ג’וניור גורם לצריבה מסוכנת שלא תרד בצפייה לאורך זמן.
לבעלי מסכי OLED לא הייתי ממליץ להשתמש בערוץ עם לוגו אדום בוהק.
עדכון: לאחר בקשות, ערוץ דיסני ג’וניור שינו את הלוגו מאדום בוהק לצהוב, כך שהמצב תקין עכשיו בערוץ זה.


בתמונה זו ניתן לראות את הלוגו צרוב על רקע מסך צבע ורוד

במקרה של צריבה שלא ניתן לתקן, אפשר להפעיל את האחריות, להתקשר ליבואן ולקבל פתרון לבעיה, היבואן בודק כל עניין לגופו ונותן את הפתרון הכי טוב ללקוח.

מנגנון הניקוי (רענן פקסלים) יכול עזור אבל ברמה של צריבה קלה בלבד.


האם הדגמים החדשים נצרבים?

בדגמים החדשים של מסכי ה-OLED שופרה מערכת ההגנה לצריבה, הוספו מנגנוני הגנה מ ברמה שממש קשה להרוס את המסך עם צריבה (רק אם ממש השארתם את המסך עובד שעות אורכות על אובייקט סטטי או שהפאנל מגיע לא תקין מהמפעל). כך שהמצב בדגמי 2018 ומעלה שופר משמעותית להקטנת אפשרות צריבה במסכי ה-OLED.
תוסיפו לזה את 3 שנות האחריות עם אפשרות להרחבה לעוד 3 שנים (סה”כ: 6 שנות אחריות) מהיבואן הרשמי ח.י ואתם יכולים לישון בשקט.
באתר RTING אפשר ללמוד שמצב נוסף שיכול לגרום לצריבה מהירה יחסית וזה שהפאנל הגיע לא תקין מהמפעל. 

מה אפשר לעשות על מנת למנוע צריבה ולשמור על המסך תקין?

  1. אין להציג על המסך תמונות סטטיות או אובייקטים שלא זזים לארוך זמן על המסך (כמו משחקי מחשב, חיבור למחשב PC, ערוצי חדשות, ערוצים עם לוגו חזק בצע בוהק כמו אדום וכדו׳).
  2. מומלץ להגדיר את עוצמת מסך OLED לא לרמה הכי גבוהה.
  3. אם אתם בכל זאת צופים בערוץ עם אובייקטים סטטים על המסך (כמו בר/סרגל חדשות, לוגו בוהק וכדו’) תשנו את הערוץ לאחר כל כמה דקות (לדוגמא כל חצי שעה) על מנת לרענן את הפיקסלים.
  4. יש לוודא שמנגנון הזזת מסך פועל: כנסו למסך הגדרות -> תמונה -> הגדרות לוח OLED -> הזזת מסך (מופעל).
  5. יש לוודא (בדגמי 2018 ומעלה) שמנגנון כוונון בהירות לוגו פועל על מצב גבוהה: כנסו למסך הגדרות ->תמונה -> הגדרות לוח OLED -> כוונון בהירות לוגו: גבוהה.

הסבר על המנגון:

בשני המצבים המנגנון יזהה לוגו, בר מידע או כל אובייקט קטן וגם ארוך סטטי על המסך וינמיך לו את האור ולאפשרות זו יש שני ממצבים:
מצב נמוכה – Low = הנמכה קלה של האור על האובייקט. זה יורד מאט את האור ואת הצבעים שעל האובייקט הסטטי (כמו לוגו).
מצב גובהה – High = הנמכת תאורה רצינית (שזה להוריד אור וצבעים) על אותו אובייקט סטטי.
יש אנשים שרגישים ויראו את זה ולכן במצב High זה יפריע להם לתמונה, במקרה הזה יש לשים על Low.


איך בודקים אם יש לי צריבה במסך?

  1. יש להיכנס לאפליקציה YouTube בטלוויזיה.
  2. יש לחפש את שם הסרטון: “monitor color test” ולהריץ אותו.
  3. כשהסרטן מוצג על המסך OLED שלכם יש לבדוק כל צבע בנפרד (אדום, ירוק, כחול, ורוד…) ותראו אם יש לכם כתמים על המסך באחד או יותר מהצבעים.
  4. במקרה ויש לכם, יש להריץ את מנגנון “רענון פקסלים” בטלוויזיה (עברו לסעיף רענון “פקסלים”),
    שימו לב שפעולה הזאת לוקחת זמן (שעה ויותר).
  5. לאחר מכן חזרו על בדיקת הצבעים (מ-YouTube סעיף 1) ואם הבעיה עדיין קיימת נסו שוב את רענון פיקסלים מספר פעמים.

רענון פיקסלים:

במידה והתגלתה אצלכם במסך צריבה, לפני הזמנת השירות יש לבצע את פעולת הפחתת רעש הפאנל, פעולה זו תרענן את הפאנל ותפחית את הנזק. יש לבצע את זה רק כשראיתם צריבה.

להפעלה יש לעבור למסך ההגדרות -> תמונה -> הגדרות לוח OLED -> הפחת רעש של הלוח -> ושם לבחור להפעיל כשהטלוויזיה כבויה או התחל עכשיו.
שימו לב שפעולה זו לוקחת עד שעתיים ובזמן הזה אסור לגעת בטלוויזיה. יש לקרוא את ההוראות במסך זה לפני תחילת הפעולה.

אם לאחר רענון פיקסלים המצב לא ישתפר אז יש לצלם את המסך עם הכתמים ולפנות להפעלת האחריות.

הערה: פעולה זו מתבצעת אוטומטי ולכן אין צורך לבצע אותו אלא רק אם יש חשש לצריבה!


אחריות:

היבואן בתקופת האחריות לוקח אחריות על בעיות מהסוג הזה ולכן במקרה שיש לכם צריבה אנא צרו קשר עם היבואן באתר, בטלפון או בצ’ט באתר במידי.
רצוי להכין מראש תצלומים של הצריבה לפני פתיחת הקריאה. כל עניין יבדק לגופו על מנת לתת את הפתרון הכי טוב.

לאחר תקופת האחריות אפשר לקבל טיפול בתשלום, יש לברר את המחיר מול השירות.


טיפים לרכישת מסך OLED:

להלן כמה נקודות זהירות חשובות (דעתי האישית בלבד):

  1. לא מומלץ לקנות מסך OLED מתצוגה או משומש לפני בדיקה מקצועית שאין צריבות או בעיות בפאנל.
  2. יש לוודא שהמסך נרכש מהיבואן הרשמי ח.י עם 3 שנות אחריות.
  3. יש לרכוש הובלה והתקנה של ח.י בלבד, על מנת לקבל אחריות גם על ההובלה וההתקנה של המוצר.
  4. בעת ההתקנה מומלץ (לא חובה) לבקש מהמתקין הרחבת האחריות ל-6 שנים סה”כ וליהנות משקט (זה בתוספת תשלום).

מידע נוסף:

  • מידע נוסף ניתן לקרוא באתר RTINGS שביצעו בדיקה מלאה בנושא, לחצו כאן.
  • בסרטון בדיקת צריבה של אתר RTINGS אפשר להבין שהסיכון לצריבה משתנה מפאנל לפאנל, מה שאומר שאם הפאנל נצרב משימוש סביר הבעיה היא בפאנל ולא באופי השימוש.


למעבר לקבוצת דיון בנושא, לחצו כאן.

3 תגובות

3 פינגים

    • אבי on 07/01/2020 at 17:58

    אצלי נצרב המסך וב-ח.י יבואן רישמי לקחו אחריות והחליפו למסך חדש ללא קושי, שרות מעולה!

    • א.ב on 19/07/2020 at 21:36

    מה קורה שתסתיים תקופת האחריות
    האם ח.י גם תיקח אחריות?

    1. לאחר תקופת האחריות אפשר לקבל טיפול בתשלום, יש לברר מחיר מול השירות.

      מומלץ בזמן רכישת מסך ה-OLED לשים לב לכמה נקודות:

      1. לא מומלץ לקנות מסך OLED מתצוגה או משומש לפני בדיקה מקצועית שאין צריבות.

      2. יש לוודא שהמסך נרכש מהיבואן הרשמי ח.י. עם 3 שנות אחריות.

      3. יש לרכוש הובלה והתקנה מח.י בלבד. על מנת לקבל אחריות גם על ההובלה וההתקנה.

      4. בעת ההתקנה מומלץ לבקש מהמתקין הארכת האחריות ל-6 שנים סה”כ (זה בתוספת תשלום).

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

דילוג לתוכן