צריבה במסכי OLED – המידע המלא

כולנו מסכימים שהאיכות במסכי OLED היא הטובה שקיימת היום, השחור המושלם שעושה צבעים אמיתיים וכל כך יפים, קונטרסט ועומק שדה מושלמים, פשוט תענוג בכל פעם המחדש שצופים בטלוויזיה בטכנולוגיה המתקדמת OLED שמאפשרת לנו ב-SDR וגם HDR ליהנות תמונה מושלמת!
וכמו שרכב יוקרה מצריך טיפול מיוחד ורגישות, כך גם מסכי ה-OLED היקרים, לכן יש לנהוג בהם בזהירות ובכך תהינו מהם שנים רבות.

במסכי OLED כל פיקסל מואר בנפרד, מה שנותן לנו שחור מושלם לצבעים חיים מרשימים ומדויקים מאוד, לטכנולוגיה הזאת יש בהחלט היתרונות בולטים אבל יש גם חיסרון שצריך להתחשב בו ולקחת אותו בחשבון:
אסור להשאיר אובייקט או תמונה סטטית (לא זזה) לאורך זמן מחשש לצריבה.
חשוב לסייג שלא בכל המסכים זה קורה וזה תלוי בפאנל שיוצא מהמפעל, לא נדע מי החזק יותר ומי החלש ולכן צריך להיזהר בכל מקרה.

צריבה במסכי OLED נגרמת כאשר יש אובייקט (בדרך כלל אובייקט בוהק) שלא משתנה לאורך זמן על המסך, בפועל זה גורם לנורות באזור הזה להיחלש לעומת שאר התאורה במסך, זה נראה כמו כתמים שחורים.
לכן במסכי OLED כמו במסכי פלאזמה אסור להשאיר תמונה בודדת הרבה זמן מחשש לצריבה.

על מנת לשמור על מסך שלכם תקין לאורך שנים יש להיות מודעים לחולשה זו, מסך ה-OLED הוא מסך יקר וצריך להתנהג אליו בהתאם.
מה שאומר שלא מומלץ להשתמש בו לצפייה בערוצי חדשות כמו CNN שבהם יש בר/סרגל מידע אדום חזק שלא משתנה או בערוץ עם לוגו חזק ובוהק (אדום) לאורך זמן ובאופן קבוע.
אם בכל זאת אתם צופים בערוץ כזה אז יש לדאוג שלא לצפות בתאורת מסך מלאה ולהחליף לערוץ אחר כל כמה זמן (20 דקות) וזאת על מנת לרענן את הפיקסלים.

למעשה כל אובייקט (קטן או גדול) ללא תזוזה שיישאר זמן ארוך על המסך יכול לגרום לצריבה.
רוב הצריבות הקלות עוברות לאחר זמן קצר, זה תלוי בצבע ובהירות המסך, כמה שהצבע חזק יותר (כמו אדום) וכמה שהגדרת המבהירות של המסך גבוהה כך יותר נזק יכול להיגרם למסך וזה ישאר יותר זמן צרוב על המסך עד שיעלם או שלא.

לוגו חזק

יש לוגואים של ערוצים מסוימים שיכולים לאורך זמן לגרום לצריבה, זאת למרות המנגנון הזזת מסך של LG למניעת צריבה.
לכן, לבעלי מסכי OLED לא הייתי ממליץ להשתמש בערוץ עם לוגו אדום בוהק לאורך זמן.

לדוגמא: הלוגו האדום של ערוץ דיסני ג’וניור גורם לצריבה מסוכנת שלא תרד בצפייה לאורך זמן.


בתמונה זו ניתן לראות את הלוגו צרוב על רקע מסך צבע ורוד

עדכון: לאחר בקשות של צופי הערוץ ושלנו לערוץ דיסני ג’וניור הם שינו את הלוגו מאדום בוהק לצהוב, כך שהמצב תקין עכשיו בערוץ זה.

במקרה של צריבה שלא ניתן לתקן, אפשר להפעיל את האחריות, להתקשר ליבואן ולקבל פתרון לבעיה, היבואן בודק כל עניין לגופו ונותן את הפתרון הכי טוב ללקוח.

מנגנון הניקוי/רענן פיקסלים יכול עזור אבל ברמה של צריבה קלה בלבד. הסבר מלא בהמשך למדריך.


האם הדגמים החדשים נצרבים?

בדגמים החדשים של מסכי ה-OLED (מדגמי 2019 ומעלה) שופרה מערכת ההגנה לצריבה באופן דרמתי, הוספו מנגנוני הגנה ברמה (כמו החשכת מסך על תמונה סטטית, הזזת מסך מלא, איתור לוגו או אובייקט סטטי והנמכת התאורה באזור ועוד), כך שיהיה למשתמש ממש קשה להרוס את המסך עם צריבה, כמו מקרים נדירים שהשארתם את המסך עובד שעות ארוכות על אובייקט סטטי או שהפאנל מגיע לא תקין מהמפעל (נדיר אבל אפשרי).
המצב בדגמים החדשים (2020 ומעלה) עוד יותר שופר משמעותית להקטנת אפשרות צריבה במסכי ה-OLED, תוסיפו לזה את 3 שנות האחריות עם אפשרות להרחבה לעוד 3 שנים בתשלום (סה”כ: 6 שנות אחריות) מהיבואן הרשמי ח.י ואתם יכולים לישון בשקט וכמובן ליהנות מהתמונה הטובה בעולם במסכי הטלוויזיה!
באתר RTING אפשר ללמוד שמצב נוסף שיכול לגרום לצריבה מהירה יחסית וזה שהפאנל הגיע לא תקין מהמפעל. 

הגדרות תמונה בטלוויזיה

במקרה של בעיה עם גוון צבע על כל המסך (שנראה כמו צריבה), זה יכול להיות בעיה בפאנל אבל גם זה יכולה להיות בעיה קלה של הגדרות תמונה, לכן צריך לבדוק ולשלול בעיית הגדרות/תוכנה.

במסך ההגדרות של הטלוויזיה בתפריט תמונה -> צבע -> יש לכם את האפשרות “גוונים”, הגדרה זו באופן כללי אמורה להיות על 0, כל שינוי בהגדרה זו תשנה את הצבעים בתמונה.

כמו כן, ניתן לבצע איפוס להגדרות יצרן (מחיקה של כל הגדרות התמונה והאפליקציות בטלוויזיה), ובכך לשלול לגמרי בעיית תוכנה/הגדרות.


איך לשמור על המסך תקין

  1. אין להציג על המסך תמונות סטטיות או אובייקטים שלא זזים לארוך זמן על המסך (כמו משחקי מחשב, שולחן עבודה בחיבור למחשב PC, ערוצי חדשות עם פס חדשות סטטי, ערוצים עם לוגו חזק בצע בוהק כמו אדום וכדו׳).
  2. מומלץ להגדיר את עוצמת מסך OLED בשידורי SDR לא לרמה הכי גבוהה.
  3. אם אתם בכל זאת צופים בערוץ עם אובייקטים סטטיים על המסך (כמו בר/סרגל חדשות, לוגו בוהק וכדו’) תשנו את הערוץ לאחר כמה דקות (למשל כל חצי שעה) על מנת לרענן את הפיקסלים.
  4. יש לוודא שמנגנוני ההגנה פועלים: הזזת מסך פועל ובהירות הלוגו (כברירת מחדל הם עובדים).בדקו לפי ההוראות הבאות:

מנגנון הזזת מסך

מנגנון הזזת מסך פעול כברירת מחדל בכל טלוויזיה חדשה, למרות זאת מומלץ לוודא שהוא אכן פעיל:

בדגמי 2020 ומטה:

    1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה.
    2. יש לבחור בתפריט: “תמונה”.
    3. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”.
    4. יש להפעיל את הגדרת: “הזזת מסך”.

בדגמי 2021 ומעלה:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה.
  2. יש לבחור בתפריט: “תמיכה”
  3. יש לבחור באפשרות: “טיפול OLED”
  4. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  5. יש להפעיל את הגדרת: “תזוזת התצוגה”.

מנגנון כוונון בהירות הלוגו

מנגנון בהירות הלוגו מסך פעול כברירת מחדל בכל טלוויזיה חדשה, למרות זאת מומלץ לוודא שהוא אכן פעיל:

בדגמי 2021 ומעלה:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה (לחיצה ארוכה על כפתור גלגל השיניים בשלט הרחוק).
  2. יש לעבור לתפריט “תמיכה”.
  3. יש לבחור באפשרות: “טיפול OLED”.
  4. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  5. יש לבחור באפשרות: “כוונון בהירות הלוגו”.
  6. יש לכוון את בהירות לוגו: “נמוכה” (ברירת מחדל) או למי שרוצה להחמיר “גבוהה” (יורד מעט באזור הלוגו את בהירות המסך).

בדגמי 2016-2020:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה (לחיצה ארוכה על כפתור גלגל השיניים בשלט הרחוק).
  2. יש לבחור בתפריט: “תמונה”
  3. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  4. יש לכוון את בהירות לוגו: “נמוכה” (ברירת מחדל) או למי שרוצה להחמיר “גבוהה” (יורד מעט באזור הלוגו את בהירות המסך).

הסבר על מנגנון בהירות לוגו: 💡

בשני המצבים המנגנון יזהה לוגו, בר מידע או כל אובייקט קטן וגם ארוך סטטי על המסך וינמיך לו את האור ולאפשרות זו יש שני מצבים:

  • מצב נמוכה – Low (ברירת מחדל) = הנמכה קלה של האור על האובייקט. זה יורד מאט את האור ואת הצבעים שעל האובייקט הסטטי (כמו לוגו).
  • מצב גובהה – High = הנמכת תאורה רצינית (שזה להוריד אור וצבעים) על אותו אובייקט סטטי.
    יש אנשים שרגישים ויראו את זה ולכן במצב High זה יפריע להם לתמונה, במקרה הזה יש לשים על Low.

איך בודקים אם יש לי צריבה במסך?

  1. יש להיכנס לאפליקציה YouTube בטלוויזיה.
  2. יש לחפש את שם הסרטון: “monitor color test” ולהריץ אותו.
  3. כשהסרטן מוצג על המסך OLED שלכם יש לבדוק כל צבע בנפרד (אדום, ירוק, כחול, ורוד…) ותראו אם יש לכם כתמים על המסך באחד או יותר מהצבעים.
  4. במקרה ויש לכם, יש להריץ את מנגנון “רענון פקסלים” בטלוויזיה (עברו לסעיף רענון “פקסלים”),
    שימו לב שפעולה הזאת לוקחת זמן (שעה ויותר).
  5. לאחר מכן חזרו על בדיקת הצבעים (מ-YouTube סעיף 1) ואם הבעיה עדיין קיימת נסו שוב את רענון פיקסלים מספר פעמים.

רענון פיקסלים:

💡 פעולה זו נקראת גם “ניקוי פיקסלים” או “הפחתת רעש הפאנל”.
💡 פעולה זו מתבצעת אוטומטי ואין צורך להריץ אותה אלא רק רק אם יש חשש לצריבה!

מתי כן צריך להריץ את ניקוי פיקסלים?
במידה והתגלתה אצלכם במסך צריבה, לפני הזמנת השירות יש לבצע את פעולת ניקוי פיקסלים, פעולה זו תרענן את הפאנל ותפחית את הצריבה. יש לבצע את זה רק כשראיתם צריבה.

להפעלה ניקוי פיקסלים יש לעבור למסך ההגדרות מלא בטלוויזיה ולפעול על פי השלבים הבאים:

בדגמי 2021 ומעלה:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה (לחיצה ארוכה על כפתור גלגל השיניים בשלט הרחוק).
  2. יש לעבור לתפריט “תמיכה”.
  3. יש לבחור באפשרות: “טיפול OLED”.
  4. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  5. יש לבחור באפשרות: “ניקוי פיקסלים”.
  6. יש לקרוא טוב את ההוראות על המסך ולהפעלה מידית יש לבחור באפשרות: “התחל עכשיו” או “להתחיל כשהטלוויזיה כבויה”.
    שימו לב שפעולה זו לוקחת עד שעתיים ובזמן הזה אסור לגעת בטלוויזיה. יש לקרוא את ההוראות במסך זה לפני תחילת הפעולה.

בדגמי 2020 ומטה:

  1. יש להיכנס למסך ההגדרות בטלוויזיה (לחיצה ארוכה על כפתור גלגל השיניים בשלט הרחוק).
  2. יש לבחור בתפריט: “תמונה”
  3. יש לבחור באפשרות: “הגדרות לוח OLED”
  4. יש לבחור באפשרות: “הפחת רעש של הלוח”
  5. יש לקרוא טוב את ההוראות על המסך, ויש לבחור להפעיל כשהטלוויזיה כבויה או התחל עכשיו.
    שימו לב שפעולה זו לוקחת עד שעתיים ובזמן הזה אסור לגעת בטלוויזיה. יש לקרוא את ההוראות במסך זה לפני תחילת הפעולה.

סיכום:

אם אין שיפור גם לאחר רענון/ניקוי פיקסלים אז יש לצלם את המסך עם הכתמים ולפנות לשירות ח.י להפעלת האחריות.


אחריות:

אחריות על מסך OLED היא לשלוש שנים בלבד, ללקוח יש אפשרות לבצע שדרוג לאחריות לעוד 3 שנים (סה”כ 6 שנים) במעמד ההתקנה (רצוי מאוד!).

היבואן בתקופת האחריות לוקח אחריות על בעיות מהסוג הזה (נכון לכתבית שורות אלו – 2021) ולכן במקרה שיש לכם צריבה צרו קשר עם היבואן באתר, בטלפון או בצ’ט באתר במידי.
רצוי להכין מראש תצלומים של הצריבה לפני פתיחת הקריאה. כל עניין יבדק לגופו על מנת לתת את הפתרון הכי טוב.

לאחר תקופת האחריות אפשר לקבל טיפול בתשלום – במקרה שאין לכם אחריות אתם עדיין יכול לפנות לשירות של היבואן לבדיקת המסך בתשלום (יש לברר את המחיר מול השירות), במרכז השירות יכולים להציע לכם החלפת פאנל בהנחה או מסך מדגם מתקדם יותר בעלות נמוכה. כל זאת למרות שהמסך לא באחריות… לכן גם אם המסך לא באחריות משתלם לכם לפנות לשירות.


טיפים לרכישת מסך OLED:

להלן כמה נקודות זהירות חשובות (דעתי האישית בלבד):

  1. לא מומלץ לקנות מסך OLED מתצוגה או משומש לפני בדיקה מקצועית שאין צריבות או בעיות בפאנל.
  2. יש לוודא שהמסך נרכש מהיבואן הרשמי ח.י עם 3 שנות אחריות.
  3. יש לרכוש הובלה והתקנה של ח.י בלבד, על מנת לקבל אחריות גם על ההובלה וההתקנה של המוצר.
  4. בעת ההתקנה מומלץ (לא חובה) לבקש מהמתקין הרחבת האחריות ל-6 שנים סה”כ וליהנות משקט (זה בתוספת תשלום).

💡 רוצים ללמוד על איך לרכוש טלוויזיה חדשה ומה חשוב? כנסו למדריך הזה.


מידע נוסף:

  • מידע נוסף ניתן לקרוא באתר RTINGS שביצעו בדיקה מלאה בנושא, לחצו כאן.
  • בסרטון בדיקת צריבה של אתר RTINGS אפשר להבין שהסיכון לצריבה משתנה מפאנל לפאנל, מה שאומר שאם הפאנל נצרב משימוש סביר הבעיה היא בפאנל ולא באופי השימוש.


למעבר לקבוצת דיון בנושא, לחצו כאן.

דילוג לתוכן