מילון מונחים לסאונד מתקדם קולנוע ביתי

שמור במועדפים

יש מגוון של פורמטים לשמע מתקדם ובמדריך זה נעבור על הפופלארים שבניהם…

💡 הערה: כשאני כותב: “ערוצים” זה מקביל לרמקולים.


Mono

ערוץ שמע אחד 🔊 במצב זה, אודיו מונורי מושמע מהרמקול המרכזי בזמן הזנת אות אנלוגי או אות PCM.
אם אין רמקול מרכזי מחובר, שמע מונואורלי מושמע מהרמקולים הקדמיים.

Stereo

2 ערוצים שמע 🔊🔊 במצב זה, צליל יוצא מהרמקולים הקדמיים הימני והשמאלי.


2 ערוצים שמע במצב זה, צליל יוצא מהרמקולים הקדמיים הימני והשמאלי ומהסאבוופר (במידה שיש) עם אפקט סראוד קל.

סיגנל שמע שהוקלט בפורמט האודיו Dolby Digital / Dolby Audio משנת 2012.

Dolby Digital הוא פורמט דיגיטלי רב-ערוצי שפותח על ידי Dolby Laboratories, Inc, ומאומץ באופן נרחב לשימוש בהפקת סרטים.

זהו גם פורמט שמע סטנדרטי עבור תקליטורי DVD-Video ו-Blu-ray ולסטרימינג, עם מקסימום 5.1 ערוצים: שני ערוצים קדמיים, ערוץ מרכזי אחד, שני ערוצי סראונד, וערוץ LFE המוקדש לאזור הבס (אלמנטי סאונד לסאב-וופר).


סיגנל שמע שהוקלט בפורמט האודיו Dolby Digital Plus משנת 2007 עד 2012.

פורמט Dolby Digital Plus מבוסס על Dolby Digital בגירסתו המשופרת.

הגדלת מספר הערוצים ושיפור איכות הצליל ע”י מתן גמישות רבה יותר בקצבי סיביות הנתונים.

Dolby Digital Plus הוא פורמט שמע המבוסס על 5.1 ערוצים עבור תקליטורי Blu-ray.

כולל מקסימום 7.1 ערוצים עם ערוצים נוספים כמו ערוץ ההיקפי האחורי.

היום משתמשים בפורמט הזה בדרך כלל חברות הסטרימינג, כי הדחיסה שלו גבוהה ויכולה להכיל תוכן של Atmos כמו שניתן למצוא בנטפליקס.


מצב האזנה זה מרחיב את הערוצים בפועל לערוצים נוספים להשמעה, בהתאם לתצורת הרמקולים המחוברים על ידי הרחבת אותות הכניסה מ-2 ערוצים או 5.1 ערוצים ל-5.1 ערוצים או מ-7.1 ערוצים או 5.1.4 ערוצים וכדו’ (תלוי בכמות ובתצורת הרמקולים שלכם).

כמו כן, גם אם אין רמקול להרחבה, למשל כאשר רק רמקולים קדמיים מחוברים, נוצר למעשה שמע של ערוץ סראונד או ערוץ גובה לצורך השמעת הרחבה.


סיגנל שמע שהוקלט בפורמט האודיו Dolby TrueHD.

פורמט האודיו Dolby TrueHD הוא פורמט “lossless” מורחב על בסיס טכנולוגיית הדחיסה lossless המכונה MLP, והוא משחזר בצורה מושלמת את השמע כפי שהוקלט באולפן.

Dolby TrueHD הוא פורמט שמע המבוסס על 5.1 ערוצים עבור תקליטורי Blu-ray עם מקסימום 7.1 ערוצים עם ערוצים נוספים כמו ערוץ ההיקפי האחורי. 7.1 ערוצים ב-96 kHz/24 סיביות, ו-5.1 ערוצים ב-192 kHz/24 סיביות.


פורמט סראונד “lossless” המתקדם בעולם המבוסס על אובייקטים המשיג שדה שמע רחב תלת מימדי ע”י הכנסת שדה קול נוסף מעל המאזין.

הפורמט Atmos מתאים למערכות קולנוע ביתי עם לפחות 5.1.2 רמקולים או מקרני קול התומכים בו.

תוכלו להאזין ל-Dolby Atmos דרך Blu-ray, סטרימרים מתקדמים ודרך סטרימינג כמו נטפליקס, אפל+, אמזון פריים, דיסני+ וכדו’. הפורמט מתאים גם לסרטים וגם למוזיקה, הופעות חיות.

היום יש תמיכה למקרני קול של LG ב-Dolby Atmos אבל זה לא כמו מערכת קולנוע ביתית מלאה.


תצורת Atmos 5.2.4

פורמט זה מאפשר להמאזין ליהנות משמע שמגיע מהרמקולים ב-5.1 ערוצים סראונד ובנוסף רמוקלים נוספים המכוונים לתיקרה או מותקנים בתיקרה עצמה, שהם מאפשרים רמת שמע נוספת מעל המאזין, מה שנותן חווית שמע מדהימה מכל כיוון ובצורה מדויקת יותר לסצנה בו אתם צופים בטלוויזיה או למוזיקה.

בעזרת Atmos במאי הסרט יכול להגדיר בדיוק רב איפה האובייקט נמצע ובכך חווית התמונה והשמע מתחברות ביחד.

בניגוד למערכות היקפיות קיימות, Dolby Atmos לא מסתמכת על ערוצים, אלא מאפשרת מיקום מדויק של עצמים קוליים בעלי תנועה עצמאית בחלל תלת מימד בחדות ובאיכות שמע גבוהים מאוד.

Dolby Atmos הוא פורמט שמע אופציונלי עבור תקליטורי Blu-ray ומשיג שדה צליל סטריאופוני יותר על ידי הכנסת שדה קול מעל המאזין.

מכיוון שמצב זה הוא מחשב את נתוני המיקום של אודיו שהוקלט בזמן אמת ומוציא אותם מהרמקולים המתאימים, אתם יכולים ליהנות משדה הסאונד הטבעי והסטריאופוני של Dolby Atmos עם כל פריסת רמקולים שברשתוכם, כולל חיבור של רמקולים קדמיים בלבד.

💡 כדי לאפשר העברה של פורמט אודיו זה, יש להתחבר רק באמצעות כבל HDMI והגדר את פלט האודיו בנגן או בטלוויזיה לפלט Bitstream.

סיגנל שמע שהוקלט בפורמט השמע DTS.

פורמט השמע DTS הוא פורמט דיגיטלי רב-ערוצי שפותח על ידי DTS, Inc.

פורמט זה הוא פורמט אודיו רב ערוצים אופציונלי עבור DVD-Video ופורמט סטנדרטי עבור תקליטורי Blu-ray.

הוא מאפשר הקלטה של 5.1 ערוצים: שני ערוצים קדמיים, ערוץ מרכזי אחד, שני ערוצי סראונד, וערוץ LFE המוקדש לאזור הבס (אלמנטי סאונד לסאב-וופר).

התוכן מוקלט בנפח נתונים עשיר, עם קצב דגימה מרבי של 48 קילו-הרץ, ברזולוציה של 24 סיביות וקצב סיביות של 1.5 מגה-ביט לשנייה. מה שאומר שהדחיסה קטנה יותר מדולבי דיגיטל, ובגלל זה הפורמט הזה היה באיכות גבוהה יותר מדולבי שנים רבות.


סיגנל שמע שהוקלט בפורמט האודיו DTS-HD Master Audio, איכות שמע “lossless” (ללא אובדן) צלולה, חדה ומדויקת, היא נקראת גם איכות אולפן כי היא ממשק נאמנה למקור.

DTS-HD Master Audio הוא פורמט שמע אופציונלי המבוסס על 5.1 ערוצים עבור תקליטורי Blu-ray.
זה הפורמט הכי מומלץ לשמיעה של הופעות חיות עם דיוק והפרדה בצלילים ברמה הכי גבוהה.


קידוד באולפן למוזיקה חיה

הפורמט תומך במקסימום 7.1 ערוצים עם ערוצים נוספים כגון ערוץ היקפי האחורי באמצעות טכנולוגיית רפרודוקציית השמע “lossless” עם 96 קילו-הרץ/24 סיביות נתמכים עבור 7.1 ערוצים, ו-192 קילו-הרץ/24 סיביות נתמכים עבור 5.1 ערוצים.


פורמט סראונד “lossless” (ללא אובדן) המתקדם בעולם המבוסס על אובייקטים המשיג שדה שמע רחב תלת מימדי ע”י הכנסת שדה קול נוסף מעל המאזין.

פורמט האודיו DTS:X הוא שילוב של שיטת המיקס המבוססת על פורמטים מסורתיים מבוססי ערוצים (5.1 ערוצים ו-7.1 ערוצים) ושילוב שמע דינמי מבוסס אובייקטים, והוא מאופיין במיקום מדויק של צלילים וביכולת לבטא תנועת קול.

DTS:X הוא פועל יוצא של MDA (Multi-Dimensional Audio), אשר פותחה במקור על ידי SRS Labs (שנספג על ידי DTS, שבתורה, כיום בבעלות Xperi).

בדומה ל-Dolby Atmos, אובייקטי סאונד אינם קשורים לערוצים או לרמקולים ספציפיים. הם מוקצים למיקומים במרחב תלת מימדי.


התצורה שלי 5.2.4 ל-Dolby Atmos ו-DTS:X

MDA הוא קוד פתוח, בעוד שהשימוש ב-Dolby Atmos דורש דמי רישיון מ-Dolby. המשמעות היא שיוצרי תוכן משתמשים ב-MDA ככלי למיקס אודיו יכולים להחיל על פורמטי פלט שונים. DTS:X הוא רק פורמט אחד שניתן לבחור.

כמובן, יותר ערוצים ורמקולים (במיוחד רמקולים אנכיים או רמקולים עיליים) משפרים את הדיוק של מיקום אובייקטי הקול, אך בניגוד ל-Dolby Atmos, ניתן ליהנות מהאיכויות הסוחפות של DTS:X עם ערכת רמקולים סטנדרטיים של 5.1 או 7.1 ערוצים.

הסיבה לכך היא ש-DTS:X מנתח את היכולות, המספר והמיקום של הרמקולים בהגדרה נתונה וימפה את אפקטי האודיו ככל האפשר בהתחשב בהגדרה. המשמעות היא שבין אם יש לכם הגדרת רמקולים דו-ערוציים או 7.1.4 ערוצים, DTS:X ינסה כמיטב יכולתו לספק חווית סאונד סראונד סוחפת משכנעת עם תוכן מקודד.

DTS מציע כי פריסת רמקול 7.1.4 ערוצים מספקת את התוצאה הטובה ביותר עבור DTS:X.

בעזרת DTS:X במאי הסרט יכול להגדיר בדיוק רב איפה האובייקט נמצע ובכך חווית התמונה והשמע מתחברות ביחד.

💡 כדי לאפשר העברה של פורמט אודיו זה, יש להתחבר רק באמצעות כבל HDMI והגדר את פלט האודיו בנגן או בטלוויזיה לפלט Bitstream.

DTS:X Dialogue Level Control

בנוסף ליכולות הסראונד הסוחף שלו, DTS:X מספק גם שליטה ברמת דיאלוג. מהנדסים את היכולת לשלוט ברמת הווליום של כל אובייקט קול, מה שיכול להיות עד כמה מאות התאמות רמות לפני שהתוכן מסופק למאזין הביתי.

עם זאת, בשל הבדלים בין כל הגדרות ביתיות, DTS:X יכול גם לספק חלק מהיכולת הזו בצורה של בקרת דיאלוג שאינה משפיעה על איזון הצליל של אלמנטים אחרים של התוכן שאתם מאזינים לו.


מבוסס על הפורמט DTS:X ומיועד לחדרי קולנוע גדולים.

DTS:X Pro מרחיב את היכולות של DTS:X כך שהוא יכול לתמוך בעד 32 רמקולים מחוברים, כולל רמקולי גובה.


השוואה בין DTS:X ל-DTS:X Pro

רסיברים לקולנוע ביתי המשלבים DTS:X כוללים גם פורמט נלווה הנקרא DTS Neural:X.
תכונה זו מספקת אפשרות למשתמשים להאזין לכל Blu-ray שאינו מקודד DTS:X. DVD, ומקורות תוכן נבחרים אחרים בצורה סוחפת.

מצב האזנה זה מרחיב את מספר הערוצים בפועל לערוצים נוספים להשמעה הנתמכים במערכת שלכם.
לדוגמה: מ-2 ערוצים או 5.1 ערוצים ל-5.1 ערוצים או 7.1 ערוצים בהתאמה או יותר. תלוי בכמות הרמקולים שמותקנים לכם.
אבל זה לא אמין למקור כמו DTS:X.


מצב האזנה DTS Virtual:X משתמש בטכנולוגיית עיבוד האודיו הנוכחי כדי ליצור צליל תלת מימדי מרווח כולל שמע מלמעלה ללא חיבור רמקולים בתיקרה, בדרך כלל נמצא במקרני קול.

DTS Virtual:X בנוי על אותם עקרונות כמו DTS:X, שנועד לספק חווית האזנה סוחפת הכוללת אפקטי סאונד מעל הראש. עם זאת, היכן שהוא שונה מ-DTS:X (ו-DTS Neural:X) הוא שהוא מספק חווית האזנה סוחפת ללא רמקולים נוספים, שמע וירטואלי.

ניתן לבחור מצב זה בכל פריסת רמקולים כגון חיבור לרמקולים קדמיים בלבד. אתם יכולים ליהנות מהסרטים או תוכניות הטלוויזיה האהובים עליך עם חווית אודיו סוחפת יותר.

DTS 96/24

סיגנל שמע שהוקלט בפורמט האודיו DTS 96/24.

פורמט DTS 96/24 הוא פורמט שמע אופציונלי עבור תקליטורי DVD-Video ו-Blu-ray.
הוא מאפשר הקלטה של 5.1 ערוצים; שני ערוצים קדמיים, ערוץ מרכזי אחד, שני ערוצי סראונד, וערוץ LFE המוקדש לאזור הבס (אלמנטי סאונד לסאב-וופר).
רפרודוקציה מפורטת מושגת על ידי הקלטת התוכן בקצב דגימה של 96 קילו-הרץ וברזולוציה של 24 סיביות.

DTS Express

DTS Express הוא פורמט שמע אופציונלי המבוסס על 5.1 ערוצים עבור תקליטורי Blu-ray.
עם מקסימום של 7.1 ערוצים + ערוצים נוספים כמו ערוץ ההיקפי האחורי. פורמט זה גם תומך בקצבי סיביות נמוכים.


סיגנל שמע שהוקלט בפורמט האודיו DTS-HD High Resolution Audio.

DTS-HD אודיו ברזולוציה גבוהה הוא פורמט שמע אופציונלי המבוסס על 5.1 ערוצים עבור תקליטורי Blu-ray.
עם מקסימום של 7.1 ערוצים + ערוצים נוספים כמו ערוץ ההיקפי האחורי בקצב דגימה של 96 קילו-הרץ וברזולוציה של 24 סיביות.

DTS-HD Audio

מספר רב של להקות כמו בון ג’ובי, סטינג, Dire Straits, REM, Phil Collins מדונה ועוד, הכינו דיסקים שמע מיוחדים  (Blu-ray Audio) באיכות DTS-HD וזה נשמע פשוט מדהים!

DTS-ES Matrix

פורמט אודיו אופציונלי המבוסס על 5.1 ערוצים עבור DVD-Video ו-Blu-ray דיסקים.
ערוץ סראונד אחורי מונואורלי מוכנס לפורמט זה על ידי קידוד מטריצה. במהלך השמעה, השמעה של 6.1 ערוצים מושגת על ידי מפענח המטריצה ביחידה זו.

DTS-ES Discrete

הוא פורמט שמע אופציונלי המבוסס על 5.1 ערוצים עבור תקליטורי DVD-Video ו-Blu-ray.
אפשר להקליט מקסימום 6.1 ערוצים בתוספת ערוץ סראונד אחורי.


היא סדרה של מפרטים שמשחזרים במדויק את השמע של הסרטים שיצר הבמאי הקולנוע ג’ורג’ לוקאס.
מצבי האזנה THX כוללים את מצב THX Cinema, THX Music, THX Game וכו’.
ובאמצעות טכנולוגיה כגון THX Loudness Plus ו- Timbre Matching, הצליל של אולם קולנוע משוחזר בצורה מדויקת.

טכנולוגיית THX:

פסקול סרט שתמצאו בקולנוע מעורבב בקנה מידה גדול במיוחד למיקס שנקרא בימת דיבוב בהנחה שהפסקול מושמע בבתי קולנוע כאלה עם ציוד ותנאים דומים.

פסקולים אלו מוקלטים כפי שהם, אפילו בעת הקלטה ל-DVD-Video, למשל, מבלי לבצע שינויים כלשהם כדי להתאים לסביבת קולנוע ביתי.

טכנולוגיית THX מסוגלת לשחזר את צליל הקולנוע במדויק בסביבת קולנוע ביתי על ידי מזעור סטייה אקוסטית ומרחבית.


IMAX משלב תוכנה, ארכיטקטורה וציוד כדי ליצור חוויות שלוקחת אותכם מעבר לקצה בסלון שלכם שלעולם שלא דמיינתם.

יוצרי קולנוע ואולפנים מובילים משתמשים בתיאטראות IMAX כדי ליצור קשר עם קהל בדרכים יוצאות דופן.

IMAX ממנפת את תהליך שיפור התמונה הקנייני שלה, DMR, כדי ליצור תמונות ברורות וחדות יותר – בדיוק כפי שהתכוון הבמאי.

עם סביבת קולנוע המיוחדת והמותאמת אישית שלה שנועדה להרחיב את שדה הראייה, ומערכות סאונד ייחודיות המכסות את כל חדר הקולנוע באופן שווה, IMAX מספקת חווית סרט סוחפת באמת.

מביא את חווית הבידור הסוחפת ביותר בעולם לתוך הבית.

מוצרי IMAX Enhanced כוללים את הטלוויזיות, המקרנים, מקרני קול ורסיברים AVR (כמו בדגם Onkyo TX-RZ70), המתקדמים ביותר העומדים בתקני ביצועים מחמירים שנקבעו על ידי IMAX, DTS והוליווד, כדי לספק איכות וקנה מידה ללא תחרות לבידור הביתי.

תוכן IMAX Enhanced עובר מאסטר מחדש דיגיטלית עבור הסביבה הביתית כדי לספק תמונות חדות יותר וסאונד חזק יותר – בדיוק כפי שיוצר הסרט התכוון.

זמין בתקליטורי Blu-ray Ultra HD ושירותי סטרימינג של 4K, הוא ממנף את טכנולוגיית הקידוד DTS:X המשולבת במכשירי בידור ביתי מאושרים כדי לספק חוויה בלעדית, סוחפת לחלוטין.

מצב IMAX מייעל את כל ההגדרות להשמעה של תוכן משופר IMAX מחודש, ומבטיח את התמונה והסאונד הטובים ביותר.

כאשר “IMAX DTS” מוצג, מצב IMAX מותאם להשמעה של תוכן 5.1 IMAX Enhanced וכאשר “IMAX DTS:X” מוצג, מצב IMAX מותאם להשמעה של תוכן IMAX Enhanced סוחף לחלוטין לכל הרמקולים שלכם.

💡 כדי לאפשר העברה של פורמט אודיו זה, יש להתחבר רק באמצעות כבל HDMI והגדר את פלט האודיו בנגן או בטלוויזיה לפלט Bitstream.


Auro-3D הוא הדור הבא של תקן אודיו תלת מימדי. הוא מספק חווית סאונד מציאותית שלא דומה לשום דבר קודם.

על ידי טבילה מלאה של המאזין בפקעת של צליל דמוי חיים, Auro-3D יוצר את התחושה של ממש ‘להיות שם’.

הודות לתצורת ערוץ ‘גובה’ ייחודית, השתקפויות אקוסטיות נוצרות ונשמעות באופן טבעי בשל העובדה שצלילים נובעים מסביב וגם מעל המאזין.

כדי להשיג ‘סאונד אמיתי בתלת מימד’, Auro-3D מוסיף את הממד השלישי והאחרון המכריע באבולוציה של רפרודוקציית הקול.


בניית סאונד בתלת מימד מתוך אולם קולנוע

בעוד שתצורות 5.1/7.1 סראונד אינן מצליחות לכלול ערוצי גובה (ציר Z), ה-Auro-3D יוצר את האפקט יוצא הדופן שלה עם חצי כדור סאונד מבוסס HEIGHT המסוגל לטבול את המאזין באופן יסודי. בהתאם לגודל החדר, 1 או 2 שכבות נוספות (HEIGHT ו-TOP) מותקנות מעל שכבת ה-Surround הקיימת בגובה האוזן כדי לייצר את ‘שדה הסטריאו האנכי’ המגדיר של Auro-3D.

תחום זה הוא המפתח ליצירת חווית הסאונד הטבעית והסוחפת ביותר שאפשר. שכבת ה-TOP האופציונלית (השלישית) הממוקמת מעל הראש היא ערוץ אפקט משלים שאינו קריטי לשחזור אודיו טבעי.


סטודיו לעריכה והקלטה של Auro-3D

מכיוון שאנשים פחות רגישים לצלילים שמקורם מלמעלה, שכבת ה-TOP משמשת בעיקר עבור אפקטים מיוחדים אחרים – רוב מקורות הקול וההשתקפויות הראשוניות העיקריות שלהם ממוקמים בין שכבת ההיקפים לשכבת הגובה הייחודית של Auro-3D.

Auro-3D מבוסס על טכנולוגיה חדשה פורצת דרך המספקת איכות שמע לא דחוסה עם רמת גמישות ללא תחרות.
מידע הגובה, שנלכד בהקלטה או שנוצר במהלך תהליך המיקס, מעורבב לזרם סטנדרטי של 5.1 PCM.
כל מכשיר המכיל את מפענח Auro-Codec יוכל לפענח את המיקס המקורי של Auro-3D, שיושמע בצורה נוחה בכל מערכת רמקולים תואמת Auro-3D (Auro 9.1/Auro 10.1/Auro 11.1 וכו’). הודות לתאימות לאחור של Auro-3D, מכשירים ללא מפענח Auro-Codec יפיקו את המיקס המקורי של 5.1 PCM ללא כל הפסד באיכות הסאונד.

Auro 9.1 לא רק מספק חווית אודיו חדשה לגמרי בתלת-ממד, אלא גם מציע את פריסת הרמקולים התואמת בפורמט 5.1 סראונד היעילה ביותר עם ממד ‘גובה’.

ניתן לתאר סאונד סוחף כ”סאונד היקפי עם גובה”. זה מוסיף את המימד החסר והסופי בשחזור הצליל. Auro השתמש בשכבות גובה בקולנוע כדי ליצור את Auro 11.1 של ברקו. עכשיו הם מביאים את Auro-3D הביתה באותו אופן. “ככל שקרוב יותר לצליל האמיתי, כך האפקט סוחף יותר”.


Auro 3D ברסיבר Onkyo TX-RZ70
דילוג לתוכן