צריבה במסכי OLED

כולנו מסכימים שהאיכות במסכי OLED היא הטובה שקיימת היום, השחור המושלם שעושה צבעים אמיתיים וכל כך יפים פשוט תענוג בכל פעם המחדש שצופים בטלוויזיה הזאת ובטכנולוגיה המתקדמת הזאת.
וכמו שרכב יוקרה מצריך טיפול מיוחד כך גם מסכי ה-OLED היקרים, לכן יש לנהוג בהם בזהירות ובכך תהינו מהם שנים רבות.

במסכי OLED כל פיקסל מואר בנפרד, מה שנותן לנו שחור מושלם לצבעים חיים מרשימים מאוד, לטכנולוגיה הזאת יש בהחלט התרונות אבל יש גם חיסרון אחד שצריך להתחשב בו ולקחת אותו בחשבון: אסור להשאיר אובייקט או תמונה סטטית (לא זזה) לאורך זמן בגלל חשש מצריבה. חשוב לסייג שלא בכל המסכים זה קורה וזה תלוי בפאנל שיוצא מהמפעל, לא נדע מי החזק יותר ומי החלש ולכן צריך להיזהר בכל מקרה.

צריבה במסכי OLED נגרמת כאשר יש אובייקט (בדרך כלל בוהק) שלא משתנה לאורך זמן על המסך, בפועל זה גורם לנורות באיזור הזה להיחלש לעומת שאר התאורה במסך, זה נראה כמו כתמים שחורים. לכן במסכי OLED כמו במסכי פלאזמה אסור להשאיר תמונה בודדת הרבה זמן מחשש לצריבה.

על מנת לשמור על מסך שלכם תקין לאורך שנים יש להיות מודעים לחולשות שלו, מסך ה-OLED הוא מסך יקר וצריך להתנהג אליו בהתאם.

מה שאומר שאין להשתמש בו לצפייה בערוצי חדשות כמו CNN שבהם יש בר מידע אדום חזק שלא משתנה או בערוץ עם לוגו חזק ובוהק (אדום) לאורך זמן ובאופן קבוע.
אם בכל זאת אתם צופים בערוץ כזה אז יש לדאוג שלא לצפות בתאורת מסך מלאה ולהחליף לערוץ אחר כל כמה זמן (20 דקות) וזאת על מנת לרענן את הפיקסלים.

למעשה כל אובייקט (קטן או גדול) ללא תזוזה שישאר זמן ארוך על המסך יגרום לצריבה.
רוב הצריבות הקלות עוברות לאחר זמן קצר, זה תלוי בצבע ובהירות המסך, כמה שהצבע חזק יותר (כמו אדום) וכמה שהגדרת המבהירות של המסך גבוהה כך יותר נזק יכול להיגרם למסך וזה ישאר יותר זמן צרוב על המסך עד שיעלם או שלא.

כמו כן, יש לוגואים של ערוצים מסויימים שיכולים לגרום לצריבה זאת למרות המנגנון הזזת מסך של LG למניעת צריבה. לדוגמא: הלוגו האדום של ערוץ דיסני ג’וניור גורם לצריבה מסוכנת שלא תרד בצפייה לאורך זמן. לבעלי מסכי OLED לא הייתי ממליץ להשתמש בערוץ הזה או בערוצים עם לוגו דומה.
(עדכון: לאחר בקשות, ערוץ דיסני ג’וניור שינו את הלוגו מאדום בוהק לצהוב, כך שהמצב תקין עכשיו)

במקרה של צריבה שלא ניתן לתקן, אפשר להפעיל את האחריות, להתקשר ליבואן ולקבל פתרון לבעיה, היבואן בודק כל עניין לגופו ונותן את הפתרון הכי טוב ללקוח.

מנגנון הניקוי (רענן פקסלים) יכול עזור אבל ברמה של צריבה קלה בלבד.

בתמונה זו ניתן לראות את הלוגו צרוב על רקע מסך צבע ורוד בהיר

רענון פקסלים:

במידה וזה קרה לכם רצוי שתבצעו כמה שיותר מהר את פעולת הפחתת רעש הפאנל (ראו תמונת מסך זה), זה יעזור בהפחתת הנזק. להפעלה יש לעבור למסך ההגדרות -> תמונה -> הגדרות לוח OLED -> הפחת רעש של הלוח -> ושם לבחור להפעיל כשהטלוויזיה כבויה או להתחל עכשיו. פעולה זו לוקחת עד שעתיים ובזמן הזה אסור לגעת בטלוויזיה. יש לקרוא את ההוראות במסך זה לפני תחילת הפעולה.

ההמצלה של חברת LG היא לא להשתמש בבהירות המקסימלית של המסך.


מה אפשר לעשות על מנת למנוע את זה ולשמור על המסך תקין?

  1. יש לוודא שמנגנון הזזת מסך פועל: כנסו למסך הגדרות -> תמונה -> הגדרות לוח OLED -> הזזת מסך (מופעל).
  2. יש לוודא (בדגמי 2018 ומעלה) שמנגנון כוונון בהירות לוגו פועל על מצב גבוהה: כנסו למסך הגדרות ->תמונה -> הגדרות לוח OLED -> כוונון בהירות לוגו: גבוהה.

    הסבר על המנגון:
    בשני המצבים המנגנון יזהה לוגו, בר מידע או כל אובייקט קטן וגם ארוך סטטי על המסך וינמיך לו את האור ולאפשרות זו יש שני ממצבים:
    מצב נמוכה Low = הנמכה קלה של האור על האובייקט. זה יורד מאט את האור ואת הצבעים שעל האובייקט הסטטי (כמו לוגו).
    מצב גובהה High = הנמכת תאורה רצינית (שזה להוריד אור וצבעים) על אותו אובייקט סטטי.
    יש אנשים שרגישים ויראו את זה ולכן במצב High זה יפריע להם לתמונה, במקרה הזה יש לשים על Low.

  3. אין להשתמש בתמונות סטטיות או אובייקטים שלא זזים לארוך זמן על המסך (כמו משחקי מחשב, חיבור למחשב PC, ערוצי חדשות, ערוצים עם לוגו חזק בצע בוהק כמו אדום וכדו׳).
  4. להגדיר את עוצמת מסך OLED לא לרמה הכי גבוהה.
  5. אם אתם בכל זאת צופים בערוץ עם אובייקטים סטטים על המסך (כמו בר חדשות, לוגו בוהק וכדו’) תשנו את הערוץ לאחר כל כמה דקות (לדוגמא כל חצי שעה) על מנת לרענן את הפיקסלים.

אחריות:

היובאן ברוב המקרים לוקח אחריות על בעיות מהסוג הזה ולכן במקרה שיש לכם צריבה אנא צרו קשר עם היבואן באתר בטלפון או בצ’ט באתר. רצוי להכין מראש תצלומים של הצריבה לפני פתיחת הקריאה. כל עניין יבדק לגופו על מנת לתת את הפתרון הכי טוב.


מידע נוסף:
מידע נוסף ניתן לקרוא באתר RTINGS שביצעו בדיקה מלאה בנושא, לחצו כאן.

בסרטון בדיקת צריבה של אתר RTINGS אפשר להבין שהסיכון לצריבה משתנה מפאנל לפאנל, מה שאומר שאם הפאנל נצרב משימוש סביר הבעיה היא בפאנל ולא באופי השימוש.

 


למעבר לקבוצת דיון בנושא, לחצו כאן.

1 תגובה

  1. אצלי נצרב המסך י.ח יבואן רישמי לקחו אחריות וחליפו למסך חדש ללא קושי שרות מעולה

להגיב על אבי לבטל

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

דילוג לתוכן