מה זה HDR?

שמור במועדפים

טכנולוגיית HDR משפרת לטלוויזיה את הטווח הדינמי הרחב (High Dynamic Range) – היחס יחס בין טווח מינימלי למקסימלי של ערכי תאורה (אוריות – Luminance), מהנמוך ביותר לגבוה ביותר.
טכנולוגיית HDR במסכי הטלוויזיה הם חידוש משמעותי ומהותי מאוד, HDR מאפשר סולם צבעים רחב (Wide Color Gamut) לתמונה ולקלוט יותר פרטים.

צילום HDR מתבצע עם מצלמות וידיאו מתקדמות שתומכות בטכנולוגיה, הם מסוגלות לצלם כל פריים פעמיים, פעם אחת במצב תאורה הכי בהיר (highlights) ופעם שניה במצב תאורה הכי נמוך כהה (shadows), לאחר מכן המצלמה תשמור את הנתונים שנאספו (metadata) ותאחד את התמונות לתמונה אחת אשר תכיל את כל הטווח הדינמי של הסצינה. כך נקבל תמונה בעלת טווח דינמי רחב HDR מה שיוצר תמונה של צבעים חזקים וחדות תמונה בתוספת לרזולוציה של 4K ותקבלו את אפקט מרשים של צבעים חזקים ובהירים ותמונה חדה עם יותר פרטים.

סוגי HDR בטלוויזיות 4K החדשות של LG:

  • HDR 10 – מתאר Metadata סטטי לטלוויזיה עם הערך תאורה הנמוך ביותר לגובה ביותר לכל התוכן כולו.
    HDR 10 בגירסת Open Source מה שאומר שניתן לשימוש ללא רישיון ובחינם ולכן תמצאו לו יותר תוכן.
    לשימוש ב-HDR בכניסת HDMI צריך כבל HDMI שתומך גירסה 2.0a ומעלה.
  • HDR Dolby Vision – טכנולוגיית HDR מתקדמת מאוד של חברת Dolby עם יכולת שליטה על כל פריים! הטכנולוגיה מתארת נתונים דינמיים ( Dynamic Metadata) לטלוויזיה עם נתוני הארה של הערך תאורה הנמוך ביותר לגובה ביותר המותאמים לכל סצנה או לכל פריים בזמן אמת. מה שמאפשר לקבל תמונה מדוייקת וקרובה למציאות עם יותר פרטים בסצנות חשוכות, תמונה עם צבעים חזקים ובהירים אבל לא שרופה במקומות עם חשיפת יתר לאור (כמו שמים, רקעים וכדו’).
    את טכנולוגיית Dolby Vision תמצאו במסכי פריימיום של LG.
    לשימוש ב-Dolby Vision בכניסות HDMI צריך כבל HDMI בגירסה 2.0 ומעלה.
  • HDR HLG – טכנולוגיית Hybrid Log Gamma שהגיעה מגופי השידור BBC ו-NHK משמשת בעיקר לשידורים חיים (Live TV), פורמט זה תומך גם במסכים ללא HDR כך שמתאים לשידור טלוויזיוני לכל סוגי המסכים (כמובן שבמסך ללא HDR לא תקבלו את האפקט).
    HLG מאפשר צפייה בתמונה איכותית ברזולוציה 4K בשידורי הברודקאסט. בארץ היה ניתן לצפות בשידור כזה במשחקי המונדיאל שערוץ “כאן” העביר, התמונה הייתה מדהימה!
    חשוב לציין שה-HLG לא איכותי כמו ה-HDR או Dolby Vision אבל זהו צעד גדול באיכות שידורי הברודקאסט.
  • Advanced HDR Technicolor – מדגמי 2018 בצפייה בתוכן HDR 10 התווסף מצב תמונה חדש Technicolor שבו תקבלו צבעים מדוייקים למה שיוצר התוכן רצה שתראו, ובכך לראות תמונה יותר קרובה למציאות.

הסבר על מיפוי גוונים דינמי (Dynamic Tone Mapping):

במסכי LG OLED מדגמי 2018 ומעלה ניתן לקבל שיפור נוסף וחשוב לגוון הצבעים והתאורה בתמונה בצפייה בתוכן HDR – בזכות המעבד המתקדם ניתן לבצע מיפוי גוונים דינמי שמפעיל בטלוויזיה מיפוי דינמי בזמן אמת לצבעים ולרמת האור של כל פריים. כוונון הניגודיות בזמן אמת כשצופים בתוכן HDR.

לדוגמא במקומות שיש חשש שהתמונה נשרפת בגלל חשיפת יתר (כמו שמים ועננים) המערכת תתאים את עוצמת ההארה כך שהתמונה תהיה ברורה וחדה, וכשאין חשש לחשיפת יתר של אור, המערכת תגביר את התאורה ובכך נקבל תמונה צבעונית יותר.
דוגמא נוספת, בסצנות חשוכות – הבלטה והגברת עוצמת התאורה בפרטים הקטנים, ללא הוספת רעשים בתמונה ובכך נקבל תמונה מוארת, צבעונית יותר, ברורה וללא רעשים, שזה חידוש מאוד חשוב.

הוראות הפעלה בדגמי 2016-2020:

  1. צפו בתוכן HDR
  2. עברו למסך הגדרות -> מצב תמונה -> בקרת מומחה
  3. הפעילו את האפשרות: “מיפוי גוונים דינמי”.

הוראות הפעלה בדגמי 2021 ומעלה:

  1. צפו בתוכן HDR
  2. עברו למסך הגדרות -> תמונה -> הגדרות מתקדמות -> בהירות
  3. הפעילו את האפשרות: “מיפוי גוונים דינמי עבור HDR”.

הסבר נוסף על Dynamic Tone Mapping:


קישורים נוספים:

  • השוואה בין Dolby Vision ל-HDR 10 ניתן לקבל בסרטון הזה.
  • השוואה נוספת ומקצועית בין Dolby Vision ל-HDR 10 בנגן Blu-Ray ניתן לקבל בסרטון הזה.
  • מידע נוסף על HDR ניתן לקבל באתר הזה.
  • להמלצות להגדרות תמונה במצב HDR לחצו כאן.


חומר ב-4K HDR:

כיום יש כבר המון חומר ב-HDR שתוכלו למצוא ב-YouTube, בשירותי VOD של נטפליקס, (מרקו פולו, מסע בין כוכבים דיסקברי, אבודים בחלל, שולחן השף צרפת, בהיר ועוד), אמזון פריים(iTunes (Apple TV, תכנים ב-Blu-Ray UHD וכמו כן, קונסולות המשחק Xbox One S או פלייסטיישן 4 פרו ומעלה תומכים בטכנולוגיה HDR 4K, עם משחקים כמו: God of War ו-Forza Motorsport 7.

לסרטוני HDR מ-YouTube מומלצים לחצו כאן.


איך מקבלים אות HDR?

ניתן לקבל אות HDR מכמה מקומות שונים, מהאפליקציות בטלוויזיה או מנגן חיצוני:

  • אפליקציות בטלוויזיה:
    • דרך אפליקציית ה-YouTube, חפשו את המילה HDR בחיפוש באפליקציית YouTube בטלוויזיה.
    • אפשר גם לקבל Dolby Vision HDR דרך אפליקציות נטפליקס, לדוגמא בסדרות “שולחן השף”, “מרקו פולו” (שימו לב הם מסומנים עם הסימן: VISION), אמזון וידיאו פריים, ואפל טי וי.
  • מכשירים חיצונים:
    • דרך נגני Blu-Ray UHD, כמו לדוגמא הנגן Oppo UDP-203.
    • דרך נגני סטרימרים כמו שיאומי (זול ופשוט) או מתקדמים יותר כמו Dune HD 4K II או Nvidia Shiled.
  • ברגע שמתקבל אות בטלוויזיה אתם תראו את הלוגו הבא מוצג בצד הימין של המסך:

הערה: אם החיבור הוא דרך רסיבר יש לוודא שהריסבר תמוך במעבר סינגל של HDR.

דילוג לתוכן